Sök:

Skönlitteratur i undervisningen

en studie om hur pedagoger
använder sig av skönlitteratur i undervisningen


Syftet med denna studie var att undersöka användandet av skönlitteratur i undervisningen samt att få en inblick i vilken omfattning den användes och även hur den bearbetades. Vi valde att begränsa undersökningen till de yngre åldrarna, det vill säga från förskoleklass upp till år tre. Den utfördes på en grundskola i Luleå kommun och undersökningen genomfördes i huvudsak med hjälp av enkäter och intervjuer för att få en djupare inblick i pedagogernas tankegångar kring ämnet. Vidare har information inhämtats från tidigare forskning, litteratur samt från Internet. Resultatet visar att skönlitteratur används frekvent i undervisningen. Majoriteten av lärarna och pedagogerna använder skönlitteratur främst i svenska, matte och engelska. Undersökningsgruppens vanligaste arbetsmetoder med skönlitteratur är temaarbete, högläsning och boksamtal.

Författare

Ann-Sofie Granmyr Therese Marklund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..