Sök:

Skönlitteratur i undervisningen

en studie i hur
skönlitteratur upplevs i undervisningen ur elev- och
pedagogperspektiv


Syftet med studien var att undersöka skönlitteraturen som företeelse i undervisningen ur elev- och pedagogperspektiv. Vår ansats var att undersöka hur elever upplever att arbeta med skönlitteratur i undervisningen, hur elever upplever skönlitteratur som läromedel i undervisningen, hur en pedagog ser på skönlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen samt på vilket sätt pedagogen använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Tidigare teorier och forskning som berör skönlitteratur i undervisning ligger till grund för studien. Studien genomfördes med en empirisk forskningsansats där tre olika datainsamlingsmetoder tillämpades: observationer, intervjuer samt enkäter som sammanställts och analyserats via triangulering. Observationerna berörde en pedagog och 22 elever i år 3 i en skola i Norrbotten. Intervjuerna genomfördes med fyra slumpmässigt utlottade elever samt pedagogen, enkätundersökningen genomfördes av 20 elever. Resultatet av studien visade att både pedagogen och eleverna var positiva till skönlitteratur samtidigt som flertalet elever upplevde skönlitteratur som lustfyllt. Pedagogen ansåg att skönlitteratur var ett värdefullt verktyg i all undervisning.

Författare

Jenny Larsson Maria Nordqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..