Sök:

Skolsköterskors upplevelser av att samtala om livsstilsförändringar med föräldrar till överviktiga och feta barn

Övervikt och fetma är ett växande hälsoproblem bland barn och ungdomar vilket leder till ökad risk för följdsjukdomar och övervikt senare i livet. Skolsköterskor ska medverka i det hälsopedagogiska arbetet i skolan och verka för sunda levnadsvanor. Syftet med denna studie var att belysa skolsköterskors upplevelser av att samtala om livsstilförändringar med föräldrar till överviktiga och feta barn. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med nio skolsköterskor i norra Sverige. Intervjuerna analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i fyra kategorier. Resultaten visade att skolsköterskor upplevde att föräldrar var medvetna om barnets övervikt, de var tacksamma för att skolsköterskan tog upp problemet och att de ville ha hjälp med barnets övervikt. Skolsköterskor beskrev även att det fanns föräldrar som förnekade barnets övervikt och var svåra att nå. De upplevde att det var viktigt att skapa en tillitsfull relation genom delaktighet, lyhördhet och fokus på barnet. Skolsköterskor använde olika redskap vid samtalet med föräldrar såsom Motiverande samtal och Lösningsfokuserad metodik. Vidare upplevde de att tiden inte räckte till för att följa upp och jobba vidare med barnets övervikt. Studien möjliggör ökad medvetenhet och reflektion angående att samtala kring det svåra och känsliga ämnet övervikt och kan bidra till kvalitets och utvecklingsarbete i skolhälsovården.

Författare

Veronica Vikman Jenny Åhman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..