Sök:

Skolsköterskors inställning till och erfarenheter av att arbeta med Fysisk aktivitet på recept


Brist på fysisk aktivitet är en av de största orsakerna till sjukdom inom Europeiska Unionen [EU]. Fysisk aktivitet på recept [FaR] används i Sverige sedan början av 2000- talet som en metod för främjande av fysisk aktivitet. Starkt vetenskapligt stöd finns för att rådgivning kring fysisk aktivitet är effektivt. Inom skolvärlden kan skolsköterskorna påverka elevernas hälsoutveckling i sina hälsosamtal. Detta examensarbete är en del i utvärderingen av ett pågående samarbetsprojekt, vari bland annat skolhälsovården ingår, för att utveckla FaR för barn och ungdomar. Syftet var att belysa skolsköterskors inställning till och erfarenheter av att använda sig av Fysisk aktivitet på recept [FaR] som ett verktyg inom skolhälsovårdens preventiva arbete. Undersökningen genomfördes via enkät. I resultatet framkom att samtliga skolsköterskor var positiva till medverkan i samarbetsprojektet, trots att endast hälften av skolsköterskorna upplevt delaktighet i projektet och att knappt hälften förskrivit FaR. Skolhälsovårdens fokus på preventivt arbete bekräftades och skolsköterskorna visade stort intresse för vidareutbildning inom samtalsmetodik. Brist på delaktighet, kunskap och tid identifierades som hinder för att förskriva FaR. Undersökningen har både gett inblick i skolsköterskors arbete med FaR och visat på betydelsen av ett genomtänkt förankringsarbete vid införandet av nya arbetsmetoder som exempelvis FaR 

Författare

Lina Asserhed Johanna Högberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..