Sök:

Skolsköterskans erfarenheter av tillväxtkurvan som arbetsredskap

?Kurvan är en del i allt det andra?


I skolsköterskans uppdrag ingår att erbjuda hälsobesök till eleverna. Där ingår ett hälsosamtal samt kontroll av bland annat vikt, längd och Body Mass Index (BMI) enligt riktlinjer från Socialstyrelsen. Längd och vikt ses i relation till barnets genetiska, sociala och psykologiska förutsättningar. En avvikande tillväxtkurva kan påvisa förekomst av ohälsa av somatisk, psykisk och/eller psykosocial karaktär. Skolsköterskan gör den primära bedömningen av tillväxtkurvan och en felaktig bedömning kan få konsekvenser för eleven i form av en utredning i onödan eller uteblivna åtgärder. Det finns få studier gjorda avseende skolsköterskors arbete med tillväxtkurvor. Syftet med denna studie är att beskriva skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med tillväxtkurvor. Studien baseras på intervjuer med åtta skolsköterskor med 3-30 års erfarenhet som specialistsjuksköterska och skolsköterska. Metoden som använts är en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Resultatet presenteras under huvudkategorierna Kurvan är en del i allt det andra, Avdramatisera situationen och stärka eleven samt Spindeln i nätet. Tillväxtkurvan är betydelsefull i den sammansatta bedömningen av en elevs hälsotillstånd och som ett stöd i hälsosamtal med elever och föräldrar. Skolsköterskor erhåller primärt kompetens att bedöma tillväxtkurvor genom klinisk erfarenhet och i takt med ökad erfarenhet vågar de mer och mer lita till sin intuition. De är väl införstådda med rekommendationerna att eleverna ska vägas i underkläder men väljer aktivt att inte göra det med hänsyn till elevens integritet och är noga med att inte signalera någon värdering gentemot eleven utan vill förmedla att ?du duger som du är?. Skolsköterskorna upplever ett gott stöd ifrån sina kolleger och samarbetar även med andra yrkeskategorier och vårdinstanser på och utanför skolan med tillväxtfrågor kopplat till individuella elever. Skolsköterskorna bör få mer anpassade utbildningar vad gäller tillväxt, både i specialistutbildningen och vid kommande fortbildningstillfällen under yrkeslivet och även metoder för att följa upp avvikande tillväxtkurvor. De behöver även större kompetens i samtalsmetodik.

Författare

Benita Laurell Helena Seidbo

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap (VHB)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..