Skolmedling
konfliktlösning för 2000-talet?
Syftet med detta arbete har varit att beskriva vad skolmedling är samt undersöka effekter och erfarenheter från projekt i Sverige. Dessa erfarenheter har vi sedan jämfört med erfarenheter från utlandet, främst från England, USA och Norge. Jämförelsen har gjorts för att se om det finns belägg för att skolmedling, förutom att det är en bra modell för konfliktlösning, även ger en lugnare skolmiljö. Arbetet börjar med en litteraturstudie där vi beskriver konflikter och skolmedling ur ett teoretiskt perspektiv. Vi studerar även effekter av skolmedlingsprojekt gjorda i utlandet. I vår empiridel har vi sedan genom att intervjua personer från projekt i Bräcke och i Norrbotten analyserat effekter och erfarenheter i Sverige och ställt dem mot erfarenheter som framkommit i vår teoridel. Vad vi tycker är positivt med vår studie är att trots den korta tiden som projekten i Sverige har bedrivits ser vi likartade effekter mot dem som framkommit från projekt i utlandet. De elever som varit i kontakt med och fått utbildning i medling är också väldigt positiva i sina omdömen och ser även nyttan av sin medlingsutbildning i sitt privatliv och sina framtida arbeten.