Sök:

Skolledarrollen

en studie av mellanchefens upplevelse och hantering av rollöverbelastning, rollosäkerhet och rollkonflikt


Denna undersökning syftar till att studera skolledarens upplevelse och hantering av, i egenskap av mellanchef, rollöverbelastning, rollkonflikt och rollosäkerhet. Skolledare befinner sig i en komplex roll med många förväntningar på sig som kan vara svåra att leva upp till och hantera. Denna studie är en kvalitativ undersökning. Resultaten kan i korthet sammanfattas med att alla skolledare i undersökningen upplevde rollöverbelastning och rollkonflikt medan endast ett fåtal skolledare upplevde en rollosäkerhet. De påverkades av och hanterade rollöverbelastning, rollkonflikt och rollosäkerhet på olika sätt. Skolledarna ansåg att resurserna minskat samtidigt som kraven hade ökat. Det administrativa samt de dagliga outtalade arbetsuppgifterna tog för mycket av den tid de hade till förfogande. Den individuella kompetensutvecklingen i skolledarrollen har därför varit svår att prioritera. Då det gällde de uttalade arbetsuppgifterna upplevde skolledarna inte en rollosäkerhet men däremot så ökade rollosäkerheten då det gällde de outtalade arbetsuppgifterna. De skolledare som klarade av att se rollkonflikt som en del i processen av sin roll som skolledare, verkade kunna hantera skolledarrollen bättre än de som inte klarade av detta.

Författare

Ingela Fahlgren Carina Sundlöf

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..