Sök:

Skolan som samarbetspartner

En kvantitativ studie om föräldrars tankar kring skolan.


Alla har i varierad utsträckning egna erfarenheter av skolan, det medför att tankar och synsätt om den skiftar beroende på vem som tillfrågas. Lyhördhet, kommunikation och engagemang är grundläggande förutsättningar för samarbetet mellan hem och skola som i sin tur har stor betydelse för barnets skolgång. Skolan har under lång tid präglats av olika maktförhållanden som bidrog till att pedagogens auktoritet var given. Idag betonas vikten av att skolan och vårdnadshavare gemensamt är ansvariga för elevens skolgång, därmed blir det pedagogens personliga egenskaper som bygger auktoritet. Syftet med studien var att undersöka hur föräldrar till barn i årskurs 1-3 resonerar kring samarbetet mellan hemmet och skolan. Studien bygger på föräldraenkäter i tre kommuner i mellersta Sverige. Resultatet visar att föräldrar vill engagera sig i sitt barns skolgång, det är ett samtalsämne som prioriteras. Resultatet synliggör att det finns både likheter och skillnader med utgångspunkt i respondenternas kön, ålder och utbildningsnivå. Sammanställningen synliggör även att skolors sätt att marknadsföra sig lyser igenom i respondenternas språkbruk. Studien lyfter pedagogers svårigheter i att bemöta alla föräldrars synpunkter, samtidigt som deras åsikter måste uppmärksammas. 

Författare

Eva Andersson Lisa Landestedt

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..