Sök:

Skolan i restaurangen och restaurangen i skolan

En undersökning av hotell och restaurangelevers känsla av sammanhang i sin köksundervisning


SammanfattningI detta examensarbete undersöker jag ett sätt att bjuda in elever att medverka i skolans kvalitetsarbete. Avsiktenär att konstruera en enkät för utvärdering av undervisning i år 9 och gymnasiet med det avseendet att mäta hurelever upplevt förutsättningar för lärande och förståelse av undervisningens innehåll. Detta sker genom att bjudain elever från årskurs 9 att medverka till att påverka utformningen av enkäten. Syftet med enkäten är attundersöka hur elevers upplevda lärande och förståelse av ett visst innehåll kan stödjas genom val av arbets- ochundervisningsform. Det är min önskan att finna en form för kvalitetsarbete i skolan där både elevsamverkan ochlärande främjas. Den fråga jag ställer mig är: Hur kan elever i en arbetslagsgrupp i årskurs 9 medverka till attutvärdera och utforma en kursutvärderande enkät om upplevt lärande och förståelsen av innehåll i förhållande tillarbetsform? För att besvara denna fråga har jag utformat en enkät i ämnet som i sin tur en elevgrupp harutvärderat i grupp. I anslutning till utvärderingen har jag intervjuat dem i grupp inom ramen för syftet.Mätinstrumentet, enkäten, är tänkt att användas i fortsatta studier inom samma ämne. I teoridelen redogör jag förvad våra styrdokument anser i frågan och vad forskningen anser om elevmedverkan och om vad de anser främjarelevers lärande och förståelse. I min slutsats konstaterar jag att det är möjligt att låta elever i årskurs 9 medverkatill att utvärdera och utforma en kursutvärderande enkät om upplevt lärande och förståelsen av innehåll iförhållande till arbetsform. Elever kan anses ha en vilja att påverka sin egen studiesituation och det kan de göramed det övergripande ansvaret lagt på vuxna såsom pedagoger när det gäller det slutgiltiga resultatet.Nyckelord: Elevmedverkan, tematiskt arbete, lärande

Författare

Aime Vooremaa

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Estetisk-filosofiska fakulteten

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..