Sök:

Skolämnet Historia

Vad? Hur? Och varför?


Historieämnet är ett komplext och vittomfattande ämne, som trots sitt stora innehåll och ambitiösa målsättningar, paradoxalt nog har fått ett allt mindre utrymme i skolan. Det är av denna anledning, angeläget att lyfta frågor om ämnets syfte, innehåll och metoder i skolan. Denna studie syftar till att skapa en ökad förståelse för historieämnets plats i skolan. Frågorna studien utgår ifrån är de didaktiska: Vad? Hur? Och Varför? Genom en genomgång av styrdokumentens, samt den historiedidaktiska forskningens syn på ämnet, kommer en historieundervisning i dagen, som enligt dessa, bör sträva mot utvecklandet av elevernas historiemedvetande ? förmågan att orientera sig i de temporala tidsdimensionerna då, nu och sedan. Innehållets fokus bör dessutom kretsa kring den lokala historien och samtidshistorien, eftersom undervisningen bör utgå från elevens livsvärld. Metodologiskt bör undervisningen sträva mot ett utvecklande av elevens kritiska förmåga. Metoden för studien var den kvalitativa forskningsintervjun. Tre historielärare intervjuades i syfte att utröna deras förhållande till ämnet ? hur de såg på ämnets syfte, innehåll och metod. Resultatet gav vid handen att lärarnas praktik, inte i alla avseenden, var överensstämmande med de målsättningar styrdokument och historiedidaktisk forskning har för ämnet. Särskilt gällde detta uppfattningen om ämnets källkritiska dimension, som av olika skäl inte bereddes det utrymme det borde i lärarnas undervisning. En orsak lärarna anförde för detta var tidsbrist. Men samtidigt upplevde lärarna paradoxalt nog, en stor handlingsfrihet i sin undervisning vad gällde stoffurval och metoder.

Författare

Carl-Gunnar Rova

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..