Sök:

Skogsmaskinföretagarnas kundrelationer, lönsamhet och produktivitet


Har produktivitetsutvecklingen i det svenska skogsbruket stagnerat, och har detta i så fall något att göra med debatten om dålig lönsamhet för skogsmaskinföretag? Denna kvalitativa studie undersöker skogsmaskinföretagaren, vem hon eller han är samt vilken relation denne har till uppdragsgivaren. Studien försöker även identifiera potentiella källor i verksamheten för effektivitetsförbättringar och kostnadseffektivisering.Teorin som används till att lösa uppgiften härstammar från: entreprenörskapsteori, relations-marknadsföring samt prissättningsteori. Det empiriska materialet har samlats in från 12 semi-strukturerade intervjuer med skogsmaskinföretagare i Småland, Västerbotten och Uppland. I syntesen av teorin och det empiriska materialet identifierades två grupper av skogs-maskinföretagare, där den ena gruppen speciellt lämpar sig att i dialog med uppdragsgivaren samt deras kunder utveckla branschen. För att detta ska ske och för att kunna utnyttja den kompetens skogsmaskinföretagaren besitter, måste mer ansvar ges åt företagaren, inte ansvar i avseendet att utföra fler fältarbeten, utan möjligheten till att förbättra lönsamheten genom att planera och fatta strategiska beslut.

Författare

Frans Larsson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Forest Products

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..