Sök:

Skit under naglarna ger högskolepoäng

valideringsprojekt
breddar synen på kunskap?


Sedan slutet av 1990-talet har vuxenutbildningen i vårt land varit ett viktigt utvecklingsområde. Begreppen livslångt lärande och livsvitt lärande har diskuterats. Med avsikt att utveckla det livslånga lärandet har en rad utvecklingsprojekt startats. Ett av dem är CV i Skellefteå som verkat som ett centrum för information, vägledning och validering. Validering är en metod att undersöka individens kunskap, både teoretisk och praktisk. Vi har av tradition i Västeuropa en teoretisk.vetenskaplig kunskapssyn som innebär att endast det kan kallas kunskap som går att bevisa med upprepningsbara experiment. Syftet med min studie har varit att ta reda på om utvecklingsarbetet inom vuxenutbildningen, med validering som en viktig metod, har påverkat kunskapsuppfattningen i vårt samhälle. Jag har intervjuat sex personer som varit engagerade i CV:s verksamhet i Skellefteå. Jag har också läst några av de dokument som bär ideologin bakom utvecklingen av det livslånga lärandet. Studien visar att intervjupersonernas uppfattning om kunskap är bredare än teoretisk-vetenskaplig. De lästa dokumenten erkänner också kunskap i alla dess former. En bredare kunskapssyn än den teoretiska finns också i den vanliga skolans styrdokument. Men min erfarenhet är att kunskapsbegreppet inte diskuteras lika livligt i den vanliga skolan som i vuxenutbildningen. Det är, enligt min mening, viktigt att debatten förs även där. Vi står i klassrummet varje dag inför situationer där vi, som lärare, borde fråga oss om vi handlar enligt en kunskapssyn som erkänner alla former av kunskap eller om vi ser på lärande som något som endast sker i vårt klassrum under ledning av oss själva.

Författare

Barbro Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..