Sök:

Skilda erfarenheter av idrott

Högstadieelevers motivation och upplevelse av ämnet idrott och hälsa

Syfte: Syftet med studien var att studera, analysera och tolka elevers upplevelse av och motivation till ämnet idrott och hälsa, avsett om eleverna var föreningsaktiva respektive icke föreningsaktiva inom idrotten.Bakgrund: I bakgrunden har föreningsidrott och ämnet idrott och hälsa beskrivits ur ett historiskt perspektiv. Fortsättningsvis har upplevelsen av skol- och föreningsidrott i relation till varandra utifrån tidigare forskning behandlats. Begreppet habitus bearbetades vidare i samband med idrottsintresse och tidigare erfarenheter av fysiska aktiviteter. Avslutningsvis bearbetades och definierades begreppet motivation.Teoretisk ram: I egenskap av teoretisk ram för denna studie har McClellands motivationsteori att användas. Denna motivationsteori brukar även kallas för den förvärvade behovsteorin. Den teoretiska ramen har använts för att försöka förstå och tolka elevernas motivation och upplevelser av och i förhållande till ämnet idrott och hälsa. Metod: Empirin i denna studie grundade sig på kvalitativa intervjuer av 14 högstadieelever. Metod för analys av de kvalitativa intervjuerna grundade sig i denna studie huvudsakligen på en induktiv syn. Denna studie grundade sig vidare på en hermeneutisk utgångspunkt gällande tolkning och förståelse av de kvalitativa intervjuerna.Resultat: Resultatet har tematiserats via tre olika huvudteman som framkommit genom tolkning och analys av de kvalitativa intervjuerna utifrån en hermeneutisk utgångspunkt. Den första huvudrubriken berör elever som är starkt motiverade till ämnet idrott och hälsa. Huvudrubrik två handlar om de elever som upplever sig vara motiverade till ämnet idrott och hälsa, men däremot inte har lika starkt utpräglad motivation, som eleverna under den första rubriken. Den tredje huvudrubriken berör de elever som har bristande eller saknar motivation till ämnet idrott och hälsa. Diskussion: Denna studie påvisar att upplevelsen av prestation är avgörande för att erhålla motivation gentemot ämnet idrott och hälsa. Den stora skillnaden mellan föreningsaktiva och icke föreningsaktiva elever är upplevelsen av sin egen kunskap och förmåga i ämnet idrott och hälsa. Genom föreningsaktivt deltagande har eleverna förvärvat kunskaper som de har nytta av i skolidrotten. Upplevelsen av föreningsidrott reproduceras i skolidrotten vilket gör att föreningsaktiva elever använder föreningsidrotten som utgångspunkt även i skolidrotten avsett ämnesinnehåll. Traditionella bollspel tenderar att upplevas av icke föreningsaktiva elever som amotiverande.

Författare

Christofer Lind Christoffer Brännström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..