Sök:

Sjuksköterskors upplevelser och attityder av att vårda kvinnor som gör planerad abort


Bakgrund År 1974 framförde svensk författningssamling abortlagen som gav kvinnan rättighet att genomgå en legal abort fram till graviditetsvecka 18. Abort innebär avbrytande av havandeskap som genomförs av två metoder, medicinsk och kirurgisk abort. Sjuksköterskan har en stor roll inom abortprocessen som innefattar tidsbokning, rådgivning, administrering av läkemedel, smärtlindring och efterkontroller.Syfte Syftet var att beskriva sjuksköterskors upplevelser och attityder av att vårda kvinnor som gör en planerad abort.Metod En litteraturstudie har gjorts för att kunna göra en sammanställning om de studier som finns inom ämnesområdet. De tillämpades elva artiklar varav nio av dessa var kvalitativa och två av dessa var kvantitativa. Artiklarna som valdes till studien kvalitetsgranskades enligt Forsberg och Wengströms (2008) beskrivningar och analyserades med hjälp av deras beskrivningar på hur man analyserar vetenskapliga artiklar. The middle range theory of caring har knutits an till studien.   Resultat Utifrån artiklar som granskats i denna litteraturstudie utvecklades fem teman fram: rätt eller fel att göra abort, otillräckligt stöd till sjuksköterskor, att hantera sina upplevelser och attityder - professionellt förhållningssätt, sjuksköterskors upplevelser och attityder av att uppnå rättvis vård och upplevelser om att uppnå en personcentrerad vård för kvinnor.Diskussion Utifrån studien observeras det att det finns olika upplevelser kring abort som har anknytning till personens kulturella, religiösa och personliga åsikter om det är rätt eller fel att göra abort, som gör abort till ett kontroversiellt ämne där sjuksköterskor ofta blir tvungna att bemöta många känsloladdade och påfrestande situationer. Därför blir det viktigt med mer stöd i form av information, stödsamtal, rådgivning och undervisning till sjuksköterskor för att kunna hantera arbetssituationen och mötet med patienten på ett bättre sätt.

Författare

Melike Tuncer Jasmin Shokatloo

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..