Sök:

Sjuksköterskors upplevelser av att vårda människor från andra kulturer

en litteraturstudie


Sjuksköterskan möter i dag i sitt arbete en allt större grupp patienter med annan kulturell bakgrund. I omvårdnaden av dessa patienter är det viktigt att ha kunskap om olika kulturer och kunna kommunicera så att vården blir individuell och uppnår en god kvalité. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att vårda människor från andra kulturer. Fjorton vetenskapliga artiklar analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i tre kategorier: att inte veta om patienten förstår, att ha brister i kunskap och att ha fördomar, att det är lärorikt att vårda patienter från andra kulturer. Sjuksköterskorna kände frustration, hjälplöshet, missnöje och att kvalitén på vården inte var tillfredställande. Detta berodde på att sjuksköterskorna kände att de inte hade den kulturella kunskap som behövdes för att ge en individuellt anpassad vård. Kommunikationen var också ett stort problem när sjuksköterskorna inte visste om patienten förstod informationen de fick. Det framkom att det fanns rasistiska beteenden bland sjuksköterskor mot patienter med annan kulturell bakgrund. Att vårda patienter från andra kulturer kunde också kännas positivt och givande. För att sjuksköterskorna skulle kunna stötta och ge god individuell vård var det viktigt att de fick utbildning i kulturella olikheter. Det behövdes också vägledning i hur de kunde söka kunskap om olika kulturer för att förstå patienter och deras anhörigas upplevelser av hälsa och sjukdom.

Författare

Åse Egerup Mari-Lena Enström

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..