Sjuksköterskans upplevelse som stödperson vid implementering av ett nationellt kvalitetsregister (senior alert) - En intervjustudie
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceImplementeringKvalitetsregisterSjuksköterskaStödpersonUpplevelse
Bakgrund Många förbättringsarbeten kommer inte vården tillgodo därför att
implementeringsprocessen inte fungerar optimalt. Stödpersoner har visat sig
vara en bidragande faktor för en lyckad implementering. Syftet med studien var
att belysa sjuksköterskans upplevelse i rollen som stödperson vid en
implementering av ett nationellt kvalitetsregister (Senior alert). Design
Studien genomfördes med kvalitativ ansats och åtta stödpersoner intervjuades.
Datamaterialet analyserades med innehållsanalys inspirerad av Burnard. Resultat
I resultatet framkom kategorierna Motstånd ? Motivation; Resurser ? Bristande
resurser; Återkoppling ? Bristande återkoppling och Otydlig roll och speglar de
negativa och positiva förutsättningar som påverkade hur stödpersonerna upplevde
rollen som stödperson vid implementeringen. Slutsats För att stödpersonerna ska
uppleva att de lyckas i sin roll är det nödvändigt menar stödpersonerna: att få
avsatt tid för att motivera motståndare, övervinna bristande resurser, utnyttja
de resurser som erbjuds och återkoppla resultat. Dessutom behövs en stödjande
avdelningschef samt klargörande av rollen som stödperson. Det behövs mer
forskning om huruvida utbildning i implementeringskunskap kan vara ett stöd för
stödpersonen och om stödpersonens kvalifikationer påverkar så att rätt personer
kan rekryteras för att få lyckade implementeringar.