Sjuksköterskans upplevelse av samverkan i team - en kvalitativ intervjustudie
Bakgrund: När olika professioner inom hälso- och sjukvården ska mötas och
samarbeta med patienten i centrum, kan det uppstå konflikter, vilket kan leda till
att graden av god omvårdnad och att patientsäkerheten hotas. Tidigare forskning
beskriver att teambuilding och kommunikation mellan de olika professionerna
leder till optimal samverkan i team, vilket stärker patientsäkerheten. Syfte:
Beskriva grundutbildade sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av att
samverka i team. Metod: En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie
genomfördes. Det insamlade materialet bearbetades med Graneheim och
Lundman (2004) manifesta innehållsanalys. Resultat: Sjuksköterskorna upplevde
att arbeta i team var ett bra sätt att arbeta med patienten i centrum, där samtliga
professioner strävade efter ett gemensamt mål. Målet var att ge patienten bästa
möjliga vård. Kommunikation vid samverkan i team ansågs höja
patientsäkerheten och tidsbrist ansågs vara tärande på kommunikationen inom
teamet, vilket ledde till sänkt patientsäkerhet. Slutsats: Utbildning inom
samverkan i team, såsom teambuilding och kommunikation, är något som anses
stärka ett optimalt samarbete mellan de olika yrkesprofessionerna. Utbildning för
personer på chefsnivå inom detta område är att rekommendera, då all form av
utbildning för personal skall godkännas och implementeras på chefsnivå.