Sök:

Sjuksköterskans förutsättningar att implementera evidensbaserad omvårdnad

en systematisk litteraturstudie


Dagens sjuksköterskeutbildning går under akademisk skolning och omvårdnad ska enligt lagar och författningar grundas på vetenskapliga metoder och beprövad erfarenhet. För att kunna möta dessa krav fordras att forskning och implementering av forskning kan genomföras i sjuksköterskans dagliga arbete. Forskningsresultat ska vara evidensbaserade och är därigenom ett bevis på hög kvalité. Syftet med denna litteraturöversikt och tillika frågeställningen var att beskriva sjuksköterskors möjlighet till implementering av evidensbaserad omvårdnad. Studien omfattas av nio nationella och internationella artiklar där resultatet visade att sjuksköterskans förutsättningar för implementering av evidens i omvårdnaden underlättades av fyra faktorer: stöd och uppmuntran, kunskap, samarbete och tid. Den akademiska skolningen i dagens sjuksköterskeutbildning har bidragit till en mer positiv forskningskultur inom sjuksköterskeprofessionen. Dock kvarstår det vissa negativa attityder och värderingar från annan vårdpersonal, vilket påverkar sjuksköterskestuderande samt nyutexaminerade sjuksköterskor.

Författare

Åsa Eliasson Renate Hamran

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..