Sök:

Självkänslan och ett kreativt arbetssätt

en undersökning
med bild och form i åk 4


Syftet med min undersökning har varit att se om ett kreativt arbetssätt kunde stärka barnens självkänsla. Den empiriska delen av min undersökning genomfördes under en sjuveckorsperiod på en skola i Boden. Eleverna som deltog i detta arbete gick i årskurs 4 och var 18 stycken. Jag har gjort en kvalitativ undersökning med enkätfrågor och strukturerade observationer. Barnen fick arbeta kreativt i olika material, samtidigt som jag gav dem en tanke eller ett tema. Jag observerade deras insatser i eget skapande, verbal kommunikation, kroppsspråk och aktivitet i klassrummet. Observationerna genomfördes vid sex tillfällen och till det har jag skrivit egna reflektioner. Resultatet visade att barnen fick lättare att uttrycka sig och vågade lita mer på sin egen förmåga. Graden av ökning varierade beroende på barnens erfarenheter och även vilken vana de hade av att arbeta på ett kreativt sätt. Jag anser att jag hjälpt barnen till bättre självkänsla genom ett kreativt arbetssätt.

Författare

Annica Bensryd

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..