Sinnesmarknadsföring
- Doft i servicelandskap
Bakgrund/problem: Doft används i liten utsträckning inom marknadsföring trots att det bevisligen är ett sinne som är starkt kopplat till människans känslor.Syfte: Att redogöra för doftens betydelse i kundens sätt att uppfatta och intressera sig för produkterna.Metod: En kvantitativ forskning har tillämpats där ansatsen har varit deduktiv. Undersökningen som utfördes för denna uppsats genomfördes på IKEA i Kalmar.Teori: Den teori vi använt oss av tar upp ämnesområden som människans fem olika sinnen, doftkänslighet, perception, kundbeteende, varumärkets själ, servicelandskap och upplevelsevärld.Empirisk Analysoch Diskussion: Vi redovisar i detta kapitel de observationer som gjorts samt en analys av dessa. Vi kommer även att diskutera analysen där vi tar stöd av teorin.Slutsats: Genom sammanställningen av de hypoteser vi ställt upp kan vi inte konstatera att doft har någon betydelse för kundbeteendet på IKEA i Kalmar.Förslag till fortsatt forskning: Vi har i slutet av denna uppsats presenterat de rekommendationer för vad vi anser fortsatt forskning borde ta hänsyn till.