Sök:

Simma med huvudet

En studie kring simmares visualiseringsförmåga och användning


Syftet med studien var att undersöka vid vilken situation som simmare använder visualisering mest och varför samt simmarnas visualiseringsförmåga. I studien deltog 278 simmare (15-30 år) i den kvantitativa delen och 3 simmare (17-23 år) i den kvalitativa delen av studien. De instrument som tillämpades till den kvantitativa delen var en konstruktion av SIAM och IPIES som tillsammans mäter idrottares visualiseringsförmåga och användning. Till den kvalitativa delen användes en semikonstruerad intervjumall. Resultaten från studien visade att det fanns några statistisk signifikant skillnad mellan högpresterade och lågpresterande simmare i visualiseringsförmåga. Resultaten visade att simmarena använder visualiseringen för att tänka positiv och fokusera samt förberedda sig inför nästa tävling. Dessutom sågs en tendens från den kvalitativa studien att högpresterade simmare hade bättre visualiseringsförmåga än lågpresterade och de använde visualiserings för att minska nervositet samt förbättra en prestation. Rekommendation med studien var att introducera och uppmuntra simmare att redan i lägre åldrar för visualisering som ett kompletterande träningsform till simningen, för att på så sätt förbättra simmares förberedelser inför tävling samt motivera till högre prestationsnivåer.

Författare

Josephine Runeke

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..