Sök:

Signed, sealed, delivered. I'm yours!

En studie om lojalitet inom Apoteket AB.


En lojal arbetsstyrka är eftersträvansvärd i alla typer av organisationer eftersom det med lojaliteten även följer ett känslomässigt band mellan medarbetarna och företaget. Detta band bidrar till att medarbetarna gör sitt yttersta för att nå företagets mål och vision. I en organisation som Apoteket AB, vilken har genomfört stora organisatoriska förändringar, aktualiseras betydelsen av lojalitet då monopolets upphörande sätter företaget i en ny situation, nämligen en konkurrens om arbetskraften. Genom ökad förståelse för hur de olika hierarkiska nivåerna i organisationen ser på begreppet lojalitet och hur dessa uppfattningar förhåller sig till varandra möjliggörs konkurrensfördelar gentemot andra aktörer på marknaden. I denna kvalitativa studie har medarbetare från apoteket Kungsmyntan i Stockholm intervjuats om hur de ser på lojalitet och hur denna syn påverkats av omregleringen. Intervjuer har även gjorts med två chefer inom Apoteket AB, en regionchef och en apotekschef, för att få ledningens syn på lojalitet. Alla intervjuer har analyserats enskilt och sedan har förhållandet mellan dem undersökts.För ledningen ligger grunden till lojaliteten i anställningskontraktet och att uppfylla kontraktet är lojalitet. Denna lojalitet förväntas följaktligen medarbetaren ge i och med sitt uppdrag och sin anställning, vilken kompenseras med lön. Medarbetarna anser däremot att det som står i anställningskontraktet är självklart att uppfylla, det som de däremot gör utöver detta är lojalitet och ska belönas ytterligare. Lojalitet ses från båda nivåer som en utbytesrelation mellan arbetsgivare och arbetstagare, men skiljer sig i hur och varför utbytet sker. Både ledning och medarbetare ser dock risker med lojalitet, om den är allt för stark eller byggs på själviska och oärliga grunder. Det finns således både likheter och olikheter i hur ledningen respektive medarbetarna ser på begreppet lojalitet. Apoteket AB har alltså en del skiljaktigheter att överbrygga för att synen på lojalitet mellan medarbetare och ledning ska överensstämma och tydligheten mellan nivåerna ska vara optimal.

Författare

Carin Granqvist Cecilia Ekström

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..