Sök:

Sexig vs. Sund

En receptionsstudie om träning och hälsa i tjejtidningar


Syftet med denna studie var att se vilka budskap angående hälsa och träning som de tryckta medierna, i detta fall SOLO Magazine och Women?s Health, sänder ut. Dessutom undersöktes hur dessa budskap tolkades av läsarna, hur dessa förhåller sig till tryckta respektive sociala medier samt hur de uppfattar att kvinnor porträtteras i media. Studien grundar sig i Stuart Halls kommunikationsmodell encoding/decoding och omfattar en receptionsstudie som är baserad på en retorisk textanalys och därefter en analys av deltagarnas avkodning. Läsarna representerades i denna studie av två fokusgrupper där samtliga deltagare föll inom de valda mediernas målgrupp; kvinnor i åldrarna 18-35. Studien visade att SOLO Magazine och Women?s Health medverkade till att reproducera orealistiska och stereotypa normer om kvinnlighet. Dessutom kunde vi slå fast att träningsartiklarnas fokus låg på utseende och inte de rent hälsofrämjande effekter träningen har. Deltagarna i studien intog alla möjliga tolkningar vad gäller medietexterna, men hade överlag en förhandlande inställning till dessa. Gällande hur kvinnor porträtteras i media var de i teorin överens om att bilden av kvinnan i media var för endimensionell, men visade stora svårigheter att behålla samma ställning i praktiken. Studien visade också att deltagarna hade lämnat de tryckta medierna för de sociala medierna, men de medgav att de trots detta kände större förtroende för de tryckta medierna.

Författare

Nicole Jensen Ida Söderström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..