Sök:

Serious games & Gamification

En studie av hur användare motiveras i en lärandeapplikation


SammanfattningEftersom e-lärande applikationer används i både skolan och på fritiden är det viktigt att dessa är både effektiva och roliga att använda. Gamifiering och serious games som handlar om att implementera speldesign i andra typer av applikationer, är viktiga koncept för detta syfte. Denna kvalitativa studie bidrar med kunskap inom detta område genom att utvärdera en applikation som lär ut körkortsteori. Syftet var att analysera tekniker som driver motivation baserat på spelmekanismer, teoretiskt ramverk och analytisk modell. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer och författarnas egna observationer. Resultatet indikerar att applikationens användare motiveras starkt av att klara teoriprovet, vilket innebär att spelmekanismer som driver den inre motivationen förlorar i betydelse. Därför bör valet av speltekniker baseras på syftet med applikationen och balansen mellan yttre och inre motivationer för lärande.

Författare

Linnea Lundgren Joakim Olofsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för system- och rymdteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..