Self-efficacy, self-esteem och sensitivity to criticism under den sena adolescensen med avseende på betyg, kön och gymnasieprogram.
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologySelf-efficacySelf-esteemSensitivity to criticismBetygAdolescensGymnasieprogram
En betydelsefull period i många tonåringars liv är gymnasietiden.
Avgångsbetygen i gymnasiet spelar en viktig roll för framtida möjligheter att
välja yrke eller komma in på universitet eller högskola. Kontexten kan vara
avgörande för hur självbilden utvecklas. Syftet med studien var att se om det
fanns en skillnad mellan pojkar och flickor i den sena adolescensen angående
self-esteem, self-efficacy och sensitivity to criticism. Speciellt intressant
var att se eventuella samband mellan dessa psykologiska fenomen och betygen i
engelska, matematik och idrott/hälsa samt programvalet. Tre frågeformulär
distribuerades ut till 138 tredjeårselever, 53 pojkar och 85 flickor, vid olika
gymnasieskolor. Det påvisades högre self-esteem samt lägre sensitivity to
criticism hos pojkar än hos flickor. Skillnader mellan könen fanns ej i
self-efficacy. Alla betyg korrelerade positivt med self-efficacy, men inga
betyg korrelerade med self-esteem trots att det finns vissa kulturellt och
socialt betingade skillnader mellan könen. När det gäller self-esteem och
sensitivity to criticism visar studien på att könen har samma tro på den egna
förmågan till prestation. Diskussionen tar även upp förslag till framtida
forskning.