Sök:

Segmentering - en kritisk granskning


Syftet med denna uppsats är att undersöka användningen av segmentering av fyrtiotalister för att därmed kritiskt granska nyttan med segmentering i allmänhet. För att undersöka hur segmentering fungerar i praktiken använde vi oss av den deduktiva ansatsen. Därefter har vi granskat segmentering med hjälp av kvalitativa undersökningar. I empiri kapitlet presenterar vi våra intervjuer följd av analys och slutsats. Det är ingen självklarhet att en systematisk och djupgående segmentering varken är eller ses som lönsam. En viktig punkt som bör tas med i beaktningen är att vi under uppsatsens gång kunnat urskönja tydliga brister i den praktiska tillämpningen av dessa teorier. Det kan även framhållas att man via segmentering möjligen kan undvika att konkurrera med pris. Detta eftersom segmentering är ett medel som kan leda till differentieringar och som gör att man kan undvika pris som enda konkurrensfördel. Genom denna studie har vi även kommit fram till att de tre största svenska mobiloperatörer faktiskt skulle kunna tjäna på att tillämpa en mer djupgående och systematisk segmentering.

Författare

Henrik Kinnerup Aleksandar Zec José Soto

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..