Sök:

"Sedd, hörd och älskad" En studie om lärares relationsarbete för ökad motivation i ämnet idrott och hälsa


Ämnet idrott och hälsa är ett av skolans populäraste ämnen, men inte för alla. Många elever upplever en utsatthet, vilket inte stämmer överens med kursplanens intentioner. Hur kan lärare i idrott och hälsa motivera dessa elever att delta i undervisningen?Syftet med studien var att undersöka hur lärare i idrott och hälsa uttrycker att relationensbetydelse mellan lärare och elev kan påverka motivationen hos de elever som sällan eller aldrig deltar i undervisningen. Metoden som användes var kvalitativ och sjusemistrukturerade intervjuer med lärare i ämnet idrott och hälsa i grundskolans senare år och gymnasieskolan genomfördes. Dessa lärare valdes ut genom ett strategiskt urval där förmågan att kunna bemöta och skapa goda relationer till eleverna var ett kriterium för deltagande i studien.I resultatet uttryckte lärarna att relationsarbete för ökad motivation kan äga rum om undervisningen präglas av trygghet, förståelse, omsorg och tillit. Vidare uttrycktes att detta kan skapas genom att ha en personlig relation till eleverna, föra en dialog med dem, vara tydlig och sätta sig in i deras värld. Ytterligare en utgångspunkt för att nå de eleverna som sällan eller aldrig deltar, beskrevs vara viljan att arbeta med människor.Slutsatserna utifrån studien visar att när eleven kan känna sig sedd, hörd och älskad av läraren, öppnas möjligheter för ökat lärande hos eleven. Det handlar också om att visa eleven att ämnet idrott och hälsa är mer än bara idrott, det handlar om livet och relationer. Trots lärares vilja att arbeta för goda relationer och motivation uttrycks tidsbristen och risken att bli alltför personlig vara faktorer som försvårar lärares relationsarbete för ökad motivation iämnet idrott och hälsa.

Författare

Erik Elenstrand Lina Jacobsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Hälsoakademin

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..