Sök:

Se till mitt bästa

En studie om anmälningspikt i förskolan


Studiens syfte var att undersöka förskollärares erfarenheter och uppfattningar samt förskolechefers upplevelser kring anmälningsplikten i förskolan. Studien utgår från sociologisk teoribildning där framför allt Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv inspirerat studien. Genom kvalitativ och kvantitativ metod har vi genomfört intervjuer med 10 förskolechefer och enkäter med 110 förskollärare vid 22 förskolor i en stad i Västerbotten. Resultatet visade attdet var många förskollärare som upplevt oro för ett barn utan att göra en anmälan där vanligaste orsaken tycktes vara att de saknade bevis. Vidare visar studien att antalet verksamma år som förskollärare har betydelse för om man gör en anmälan eller inte. I resultatet framkom även att det inte finns några tydliga handlingsplaner för hur förskollärarna ska agera kring anmälningsplikten och det saknas även kontinuerlig utbildning i ämnet. Ett annat framträdande resultat var att det är väldigt svårt att avgöra hur lång tid det får gå från första oro till en anmälan och att de mest svårbedömda fallen är då det handlar om omsorgssvikt.

Författare

Caroline Kauppi Jessika Ragnarsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..