Sök:

Särskilt tillrättalagd lärandemiljö

med vilken rätt?


Undersökningens syfte är att skapa en djupare förståelse för pedagogers uppfattning om ?elever med autism? och den tillrättalagda lärandemiljön som dessa elever befinner sig i. Detta kontrasteras gentemot en tredimensionell teoriram som belyser en skola för alla, och kan ses som en kritisk ansats. För att kunna göra studien har jag intervjuat personal både på den särskilt tillrättalagda lärandemiljön och inom den ordinarie grundskolan. Studien genomsyras av ett hälsoperspektiv på funktionsnedsättning. I studien har jag upptäckt att de särskilt tillrättalagda lärandemiljöerna kan ifrågasättas. Resultatet visar i linje med tidigare forskning att dessa miljöer kan uppfattas som en förlängning av traditionell kompensatorisk specialundervisning. Forskning säger att elever som blir placerade i speciella miljöer med andra förväntningar ofta inte lyckas med att ?normaliseras.? Pedagoger som mister elever i sin lärmiljö, mister även kompetens. Vidare pekar resultatet på att de skolor som förflyttar elever, bearbetar inte de problem som uppstår i den pedagogiska miljön och risken är stor för att kvalitetssäkring av deras pedagogiska verksamhet hämmas. Min slutsats är att särskilt tillrättalagda lärande miljöer skall organiseras inom ramen för den ordinarie skolan och att de nuvarande särskilt tillrättalagda lärandemiljöerna skall utvecklas mot resurscentrum inom autism området för skolor, elever och pedagoger i behov av stöd.

Författare

Ann-Christine Ojanlatva

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..