Sök:

Särskilt stöd-till vilka?

en fallstudie om en kommuns
resursorganisation för elever i behov av särskilt stöd


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka hur en kommun organiserar resurser till elever i behov av särskilt stöd och framför allt till elever i läs- och skrivsvårigheter. För att ta reda på detta har vi i vår litteraturgenomgång redogjort för synen på skolsvårigheter under det senaste seklet och studerat vilka styrdokument som reglerar den svenska skolan på formuleringsarenan idag. Vi har använt fallstudien som vår metod och intervjuat olika befattningshavare som är delaktiga i processen kring stödet till elever i svårigheter på realiseringsarenan. Resultatet visar att politikerna har goda intentioner och en tydlig viljeinriktning att elever som är i behov av stöd ska få det. När de politiska besluten ska realiseras kommer däremot skolans dilemma fram. Systemet som ska garantera att eleverna får stöd finns, men fungerar inte tillfredsställande. Kopplingen mellan kartläggningen av stödbehov och resursfördelning är svag. Vi har synliggjort en organisation som har stora brister och där man har byggt upp ett byråkratiskt system som inte säkerställer elevens rätt till stöd.

Författare

Britt-Mari Brunström Sonja Sidemark

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..