Sök:

Samverkan, ungdomsproblematik och delaktighet På vilket sätt och till vilket pris?


Uppsatsen undersökte SSPF som är ett samverkansforum mellan socialtjänst, skola, polis ochfritid. Syftet med undersökningen var att undersöka och jämföra vad SSPF innebär och hurdet praktiska arbetet ter sig utifrån mål, syfte, ansvarsfördelning, förutsättningar ochungdomars delaktighet. Syftet var också att identifiera likheter och skillnader i hur manarbetar med SSPF för att föra en diskussion kring hur det kan tänkas påverka de ungdomarsom är aktuella i SSPF, de ungdomar som befinner sig i riskzonen, samt de ungdomar somSSPF aktörerna inte möter.Metoden som användes var kvalitativa semistrukturerade intervjuer i tre av Göteborgsstadsdelar, Angered, Centrum och Askim-Frölunda-Högsbo. I studien deltog 11 personer,bland dessa fanns representanter från socialtjänst, skola, polis och fritid samt koordinator förSSPF. Resultatet analyserades med hjälp av tidigare forskning och teorier inom begreppensamverkan, ungdomsproblematik och delaktighet. Systemteorin användes som övergripandeteori och hjälpsystem, kasam, stigmatisering och stämpling användes som enskilda begrepp.Resultatet visade att SSPF arbetet i stadsdelarna ser olika ut till följd av de faktorer sompresenteras i syftet. Angered var den stadsdel med mest resurser och en driven koordinator.Deras SSPF var en aktiv samverkan kring den allvarligaste ungdomsproblematiken ochungdomars delaktighet sågs som en förutsättning för arbetet. Centrum var den stadsdel medminst resurser, som till följd av att koordinatorn avsade sig uppdraget också har en paus iSSPF. Ungdomsproblematiken kretsade kring ungdomar från andra stadsdelar och vetskapenkring centrumungdomarnas problematik var låg. Deras SSPF hade tidigare präglats av ettinformationsutbyte mellan aktörerna och ungdomars delaktighet sågs inte som en viktig faktorför arbetet. Askim-Frölunda-Högsbo var den stadsdel som aktörerna var mest oense i defrågor som ställdes. Ungdomsproblematiken kretsade kring missbruk och kriminalitet menhur SSPF arbetade och borde arbeta med det beskrevs olika. Vikten av ungdomars delaktighetbeskrevs också olika av Askim-Frölunda-Högsbos representanter.Den första slutsatsen som drogs var att hur stadsdelarna samverkar inom SSPF till störst delpåverkas av hur målgruppen definieras. Detta då det avgör dels vilka ungdomar SSPF skaarbeta med, dels hur tillräckliga resurserna upplevs vara och dels hur det påverkar aktörernasförhållningssätt kring målgruppen, vilket i sin tur styr utformandet av ansvarsfördelning ochgrad av ungdomars delaktighet. Den andra slutsatsen var vikten av koordinatorns roll i SSPF,att vilken kunskap samt vilka möjligheter denne hade inom sin tjänst påverkade och styrdearbetets inriktning och omfattning.

Författare

Sandy Hall Johanna Karlsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..