Sök:

Samverkan med föräldrar

för att motverka mobbning i skolan


Kra?nkande behandling och mobbning a?r ett stort problem i skolorna idag, na?got som ba?de Skolverket (2002), Myndigheten fo?r skolutveckling (2003) och barnombudsmannen Lena Nyberg (2005) har uppma?rksammat. Syftet med studien a?r, mot denna bakgrund, att underso?ka na?gra fo?ra?ldrars erfarenheter av samverkan med skolan i arbetet att fo?rhindra kra?nkande behandling och mobbning av deras egna barn. Studien syftar a?ven till att belysa fo?ra?ldrars roll som en resurs i va?rdegrundsarbetet generellt. I denna studie har jag da?rfo?r underso?kt hur tva? skolor i en norrlandskommun arbetat fo?r att samverka med fo?ra?ldrar till mobbade elever fo?r att motverka kra?nkande behandling och mobbning. Den underso?kningsmetod jag anva?nt mig av a?r den kvalitativa forskningsintervjun. Jag har intervjuat fyra fo?ra?ldrar som alla har upplevt hur deras barn mobbats i skolan och som da?rigenom har egna erfarenheter av samverkan hem och skola. Resultaten visar att de tva? skolorna inte har tagit fo?ra?ldrarnas upplevelser och vetskap om pa?ga?ende mobbning av deras barn pa? allvar. I samtliga fall ga?ller, fo?r det fo?rsta, att fo?ra?ldrarna upplevt att skolan inte har velat lyssna pa? deras framsta?llningar om mobbning av deras barn. Fo?r det andra visar resultaten att fo?ra?ldrarna till de mobbade barnen varken upplevde samverkan eller delaktighet i skolans a?lagda uppdrag att fo?rebygga och a?tga?rda kra?nkande behandling och mobbning. Sammantaget visar denna studie, i alla fyra fallen, stora likheter med det som bland andra Forsman (2003), Andersson (2003) och Skolverket (2002a) belyst, att skolans handlingsplaner ofta a?r korrekt skrivna men att de inte efterlevs. Studien visar att fo?ra?ldrars bera?ttelser om kra?nkning och mobbning av deras barn inte tas emot fo?rutsa?ttningslo?st utan skolan fo?rla?gger problemet hos den utsatte eleven. En slutsats som kan dras a?r da?rfo?r att skolans samarbete med hemmet har avgo?rande betydelse fo?r att kunna stoppa pa?ga?ende mobbning. Vidare visar studien att kra?nkningar ma?ste tas pa? sto?rsta allvar av alla bero?rda pa? skolan fo?r att hindra att det utvecklas till mobbing, d v s: Det a?r ba?ttre att sta?mma i ba?cken a?n i a?n.

Författare

Lindvall Eva

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning

Nivå:

Detta är ett examensarbete.