Sök:

Samtal under frukostmåltid i förskolan


Vårt syfte har varit att undersöka och beskriva barnens samtal vid frukostmåltiden vid två avdelningar i en förskola där den fysiska miljön är utformad på olika sätt. Vi har även valt att studera förskollärare/ barnskötares inverkan på barnens samtal. Vi har genom observationer studerat hur många och vilka samtalsämnen som fördes under frukostmåltider på två avdelningar i en förskola och hur förskollärare/ barnskötare inverkade på barnens samtal. Vi har kompletterat med intervjuer av en förskollärare på varje avdelning. Vi har beskrivit delar av den fysiska miljön som är aktuell under frukostmåltiden till exempel bord, stolar och vem som bestämmer var barnen ska sitta. Vi har i vår studie upptäckt att det finns skillnader i hur förskollärare/ barnskötare inverkar på barnens samtal och att avdelningarna väljer olika arbetssätt under frukostmåltiden. Resultaten visar att en engagerad förskollärare/ barnskötare som tar egna initiativ och stödjer barnens egna samtal är viktig för att stimulera barnen att samtala under frukostmåltiden. De delar av den fysiska miljön som vi har studerat ger barnen möjlighet till att utveckla olika kunskaper, till exempel samtal och självständighet.

Författare

Annica Kauppi Johansson Marina Niva

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..