Sök:

Samlärande i musikundervisning


I denna uppsats syftar jag till att undersöka hur, när och på vilka sätt samlärande kan ske imusikundervisning. Genom observationer och intervjuer på barn undersöks hur och påvilket sätt barn lär av varandra på musiklektioner. Med samlärande menas allt lärandesom sker mellan människor och begreppet utgår ifrån hur vi i en lärprocess kanförespråka delaktighet, kommunikation och mångfald av idéer och tankar. Vygotskij ochPiaget har haft stor inverkan på samarbetes roll i våra läroplaner och det framgår främstgenom ett demokratiperspektiv på undervisningen. Dock tycks betydelsen av barnssamverkan i läroplanerna minskat genom åren. För att barn ska lära sig av varandra är detett antal faktorer som spelar in. Bland annat har läraren en stor roll för att uppmuntraeleverna till att samarbeta. Utifrån Vygotskijs teorier om den proximala utvecklingszonenhar det vuxit fram ett antal olika modeller för kamratsamverkan, som används iundervisning. I musikundervisning kan elever praktisera samlärande på ett konkret sätt,både för att lära sig samarbeta men också som metod till musikalisk utveckling. Pålektionerna kan elever lära sig av varandra och med varandra, och genom att se varandraskunskaper som en tillgång blir eleverna jämlika och kunskapsutbytet mer demokratiskt.

Författare

Elinne Leanderson-Andréas

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..