Sök:

Samklang, taktkänsla och utstrålning

En studie av Värmlandsoperans profil och image


Dagens teknologiska och samha?lleliga utveckling har fo?ra?ndrat organisationens plattform och sa?tt att kommunicera. Dessa fo?ra?ndringar har gjort att vissa komponenter som begreppet varuma?rke har blivit allt viktigare och fa?tt mer uppma?rksamhet av organisationer och inom medie- och kommunikationsomra?det. Fo?r att ett varuma?rke ska ha ett va?rde ma?ste begreppen image och profil sta?mma o?verens med varandra, det go?r dessa begrepp lika viktiga som hela varuma?rkesbegreppet. Da?rfo?r a?r det intressant att klarla?gga och fa? mer ka?nnedom om begreppen samt att fa? insikt i hur dessa kan se ut fo?r en organisation i dagens samha?lle. Detta gjordes genom att underso?ka organisationen Va?rmlandsoperan.Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka en organisations profil, den image unga har av organisationen samt o?verenssta?mmelsen och samspelet mellan profilen och imagen. Syftet a?r a?ven att hitta samband och orsaker till varfo?r profilen och den image unga har av organisationen sta?mmer eller inte sta?mmer o?verens med varandra. Fra?gesta?llningarna uppsatsen utga?r ifra?n a?r:Hur profilerar Va?rmlandsoperan sig gentemot musikintresserade unga?Vilken image har musikintresserade unga av Va?rmlandsoperan?Finns det en o?verenssta?mmelse mellan Va?rmlandsoperans profil och den image som musikintresserade unga har av organisationen?Detta genomfo?rdes genom att fa? insikt i samt redovisa olika teorier, begrepp och tidigare forskning som kastar ljus o?ver det a?mne som underso?ks. Med detta som grund genomfo?rdes en samtalsintervju, fokusgruppsintervjuer samt en dokumentanalys.Analyserna pekar pa? att Va?rmlandsoperans profil bara speglas i vissa avseenden i den unga ma?lgruppens image. Orsaken till denna skillnad har grunden i organisationens kommunikation till ma?lgruppen. Denna kommunikation har lett till att ma?lgruppen inte konsumerar organisationens produkt eller blir en del av dess publik. Avslutningsvis pekade slutsatserna pa? att Va?rmlandsoperan beho?ver planera sin profil noggrannare fo?r att go?ra den fungerande och fa? den att speglas i ma?lgruppens image av organisationen.

Författare

Erika Espino Colin Moa Höglind

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..