Sök:

Samhälle - skola - ungdom

elevers attityder till skolan och
livet


Syftet med detta arbete var att belysa huruvida elever på en specifik gymnasieskola utvecklat negativa attityder till verksamheten. Om så var fallet, ämnade studien vidare söka svar på till vad inom skolans verksamhet eleverna var negativt inställda, samt vilka förväntningar de hade på skolan i nuet såväl som inför framtiden. För att söka svar på detta genomfördes en kvalitativ enkätundersökning bland elever på studieförberedande- (SP) respektive yrkesförberdande program (YP). I redovisningen av elevsvaren togs i vissa fall även hänsyn till kön. Elevsvaren indikerade att en viss grad av negativa attityder existerade på skolan, samt att det förelåg skillnader mellan programinriktningarna beträffande vad som utgjorde bäst respektive sämst med skolan. SP-eleverna ansåg arbetsbördan som det sämsta med skolan, medan YP-eleverna upplevde miljö och skolupplevelse som mest otillfredsställande. Elevsvaren pekade även mot att sociala faktorer utgjorde det bästa med skolan för båda grupper. Den största skillnaden bestod i att SP-eleverna ansåg kunskap/lärande som betydligt mer tillfredsställande än YP-eleverna. Vidare bestod elevernas förväntningar huvudsakligen i framtidsorienterade faktorer samt att det viktigaste för eleverna och då främst för killarna i nuet utgjordes av individuella livsprojekt. För tjejernas del var sociala, traditionella och individuella i princip av lika vikt.

Författare

Katarina Källhammer Ida Nordlund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..