Sök:

Samförstånd i utvecklingssamtal

hur uppnås detta utifrån samtalsledarens perspektiv?


Studiens syfte är att beskriva arbetsledares/samtalsledares upplevelser av vilka faktorer som kan underlätta eller försvåra för att samförstånd kan uppnås i ett utvecklingssamtal. Studien har genomförts utifrån en kvalitativ metod där sex semi-strukturerade intervjuer med arbetsledare inom en offentlig verksamhet ligger till grund för empirin. Resultatet visar på fyra huvudfaktorer som anses påverka samförståndet i utvecklingssamtalet. Beroende på om man som samtalsledare upplever dessa faktorer som underlättande eller försvårande för samförståndet, påverkas detta av om man som arbetsledare är individ- eller verksamhetsinriktad. Tre av huvudfaktorerna anses underlätta att samförstånd uppnås i utvecklingssamtalet. Dessa faktorer är relationen till medarbetaren, den kunskap man har om medarbetarens arbetssituation samt de checklistor som används. Den fjärde huvudfaktorn är betydelsen av samtalsledarens position, vilken anses försvåra att samförstånd uppnås i utvecklingssamtalet.

Författare

Agneta Töråsen Lise-Lott Wärnelius

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..