Sök:

Samarbetet mellan Linköpings Hockey Club och Linköpings Fotboll Club

ur ett sponsorperspektiv


SammanfattningDenna uppsats behandlar det samarbete som sedan 2003 finns mellan Linköpings HockeyClub (LHC) och Linköpings Fotboll Club (LFC), som innebär en kombination av herr- ochdamidrott. Samarbetet är unikt och de båda föreningarna har ett gemensamt varumärke och tillstor del samma management.Syftet med denna uppsats är att få förståelse för det gemensamma varumärket i samband medsponsring och identifiera de värden som kan finnas i samarbetet LHC/LFC. Detta utifrånnågra av de nuvarande större sponsorernas perspektiv, samt även hur andra nationellastorsponsorer som generellt verkar inom idrottssponsring uppfattar det.Resultatet av studien är ämnat att vara av intresse för LHC/LFC och målet är att kunna gedem ny kunskap i området och för att visa hur sponsorer uppfattar samarbetet. Detta görsgenom att intervjua nio intressanta företag som alla verkar i sponsringsbranschen. Av de nioföretagen är fem nuvarande sponsorer och fyra är nationella storföretag som verkar generelltinom sponsring men som inte samarbetar med LHC/LFC i dagsläget. Syftet med attundersöka stora nationella företag är för att se hur de uppfattar ett samarbete likt det somLHC/LFC har, och om de ser några värden i den kombinationen.Utgångspunkten för studien ligger i de teorier som valts som behandlar sponsring,varumärken och värden. Utifrån teorierna utformades relevanta frågor till de intervjuer somgenomfördes som datainsamlingsmetod med de nio företagen, och svaren från dem utgör tillstörsta delen empirin i studien. Övrig empiri består av tryckt material från LHC/LFC samtInternet i form av deras hemsidor och företagshemsidor.De nuvarande sponsorerna och de nationella företagen skildes åt i analysen, och empirinanalyserades utifrån de valda teorierna. De övergripande slutsatserna som kan dras av studienär att det största värdet i samarbetet mellan LHC och LFC ligger i kombinationen av herr- ochdamidrott. Sponsorerna använder eller kan använda detta på olika sätt, beroende på vad derasmotiv med sponsringen är.

Författare

Henrik Axelsson Herman Oscarsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för ekonomi, statistik och informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..