Sök:

Samarbete i skolklassen - med hjälp av gruppstärkande övningar


Syftet med rapporten var att undersöka hur samarbetsförmågan i en skolklass påverkades av gruppstärkande övningar. Undersökningen grundade vi på ämnesanknuten litteratur, Lpo-94, mål och skolplan, lokal arbetsplan samt tidigare forskning. Den empiriska studien genomfördes under sju veckor i Kalix kommun. Vi valde att genomföra studien i årskurs tre eftersom vi ansåg att det var viktigt att eleverna fick träna sig i att samarbeta så tidigt som möjligt. Vi genomförde totalt 17 övningar i klassen, tio av dem observerade vi, dels med hjälp av ett observationsschema, dels genom allmänna observationer. Även två lektioner som klassläraren höll i observerades. För att komplettera dessa intervjuade vi fyra elever samt klassläraren.Undersökningen visade att samarbetet under studiens slutfas stabiliserats på en hög nivå.

Författare

Maria Pesu Tobias Öberg

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..