Sök:

Säker identitetshantering på internet

Att minimera bedrägerier och öka konsumentens säkerhet och inflytande vid e-handel


Risken att en obehörig part kan komma över och använda en enskild konsuments identitets-handlingar är stor, samtidigt som individens möjlighet att kontrollera hur och när dess iden-titet används är liten. Problemformuleringen som skulle besvaras var hur identitetsstölder och bedrägerier på internet kunde minimeras samtidigt som konsumenten får ett ökat infly-tande över hanteringen av sin identitet.Målsättningen var att centralisera och skapa ett gemensamt förhållningssätt för identitets-hantering på internet till förmån för konsumenterna, och på så vis minimera spridning av egna lösningar för identitetshantering hos enskilda aktörer.Lösningen resulterade i en systemmodell med förutsättningar för att autentisera konsumen-ten, hantera filter för hur enskilda identitetshandlingar får användas på internet, samt för att möjliggöra kommunikation med konsumenten genom att skicka notifikationer om händelser som uppstått kopplat till en specifik identitet. Genom en användarportal skulle konsumen-ten kunna administrera sina filter för olika e-tjänster och webbutiker samt få en överblick över specifika händelser som inträffat.En prototyp togs fram för att demonstrera systemmodellens grundläggande funktionalitet i praktiken. Denna kom att innefatta funktionalitet för att autentisera konsumenten, skicka notifikationer om händelser och kontrollera existerande filter för en specifik identitet. Pro-totypen kom att bestå av ett förenklat system enligt den modell som tagits fram, med ett tillhörande API samt två modeller motsvarande en webbutik och en betalningsväxel som skulle nyttja funktionaliteten genom att anropa systemets API.Lösningen utvärderades baserat på det uppnådda resultatet från intervjuer med experter inom problemområdet och genomförd funktionskontroll av den framtagna prototypen. Ge-nom utvärderingen kunde slutsatsen dras att identitetsbaserade bedrägerier med stor sanno-likhet skulle sjunka drastiskt och att den enskilde konsumentens inflytande och medveten-het skulle stärkas. Den största bidragande faktorn till slutsatsen ansågs främst vara det kon-sistenta och standardiserade sätt som skapats för autentisering av och kommunikation med konsumenten. På så vis skulle aktörerna själva avsätta delar av den funktionalitet och de säkerhetsrisker som ansågs finnas i anslutning till hanteringen av identiteter på internet.Svårigheterna med den föreslagna lösningen ansågs vara att få konsumenter, webbutiker och betalningsväxlar att ansluta sig till ett centralt system då man av affärsmässiga skäl väljer att behålla särskilda delar internt.

Författare

Mathias Åkerberg Anders Tibbling

Lärosäte och institution

KTH/Data- och elektroteknik

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..