Sök:

Så kan det låta

en studie om hur klassisk bakgrundsmusik
påverkar arbetsmiljön i klassrummet


Syftet med denna studie var att undersöka hur klassisk bakgrundsmusik kan påverka arbetsmiljön i klassrummet under lektioner då eleverna arbetar individuellt. Med hjälp av en före- och efterdesign med tillhörande enkäter och observationer, hoppades jag få en bra bild över hur den klassiska bakgrundsmusiken påverkade eleverna och miljön i klassrummet. Genom två enkäter hoppades jag att få reda på hur eleverna upplevde arbetsmiljön i klassrummet, före och under försöket. Vidare frågade jag hur vanligt det var bland eleverna att lyssna på musik under läxläsning och om de upplevde att det var lättare att koncentrera sig när musik spelades. Resultaten av studien visade att de flesta eleverna, innan försöket, tyckte att miljön i klassrummet kunde bli bättre och då gärna lugnare och tystare. Efter det genomförda försöket svarade de flesta eleverna att de inte hade upplevt någon större skillnad i arbetsmiljön när bakgrundsmusik spelades. Mina egna iakttagelser och lärarnas upplevelse av försöket skilde sig dock från hur eleverna upplevde försöket. Vi uppfattade att det blev lugnare och tystare i klassrummet och att många av eleverna kunde koncentrera sig bättre på sina uppgifter, men att vissa elever inte alls berördes av musiken. Slutsatsen av denna studie är att alla människor är olika och upplever samma eller liknande händelse på olika sätt. Detta gör också att bakgrundsmusik kan vara ett verktyg till att skapa en bra miljö i klassrummet för vissa, men störande för andra.

Författare

Jenny Frisk

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..