Sök:

SKOLSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV MÖTET MED FÖRÄLDRAR TILL BARN MED ÖVERVIKT

-Ett hälsofrämjande arbete


SammanfattningTitel:                    Skolsköterskors erfarenheter av mötet med föräldrar till överviktiga barn - ett hälsofrämjande arbeteFörfattare:           Karlsson, Erika; Wern, Pernilla                                             Institution:           Institutionen för hälsa och lärande, Högskolan i SkövdeProgramkurs:      Examensarbete i omvårdnad, OM854A, 15 hpHandledare:         Larsson, MargarethaExaminator:         Brovall, Maria        Sidor:                   22Nyckelord:          Skolsköterska, övervikt, samarbete, ansvar  Bakgrund: Övervikt hos barn och ungdomar är ett växande problem.  På längre sikt leder övervikt till följdsjukdomar. Skolsköterskor har en unik möjlighet att fånga upp de barn som är på väg att utveckla övervikt eller fetma i tidig ålder. Hälsosamtalet och hälsobesöket är skolsköterskans främsta hälsofrämjande arbete. Syftet med hälsosamtalet är att enskilt tillsammans med skolsköterskan diskutera sin hälsa och eventuella ohälsa.  Syfte: Att beskriva skolsköterskors upplevelser av det hälsofrämjande mötet med förälder till barn med övervikt.Metod: En studie har genomförts med kvalitativ metod där skolsköterskor intervjuats med öppna frågor. Innehållet i intervjuerna har analyserats med kvaltitativ innehållsanalys.Resultat: Skolsköterskorna påtalar vikten av att det både är föräldrars ansvar och skol­sköterskans ansvar att främja en god hälsa hos barnet. Samarbetet mellan skolsköterskorna och föräldrarna är avgörande för hur det hälsofrämjande arbetet utvecklas. Skol­sköterskorna förbereder sig väl inför mötet med förälder till barn med övervikt för att detta möte skall bli så bra som möjligt.Konklusion: Skolsköterskorna belyser samarbetet och bemötandet av föräldrar till barn med övervikt. Det gemensamma ansvaret som föräldrar och skolsköterskor har över barnet lyfts fram i det hälsofrämjande mötet. Deras erfarenheter och förhållningssätt har visats sig vara viktiga aspekter i mötet. 

Författare

Erika Karlsson Pernilla Wern

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..