Sök:

Röstvård i förskolan och skolan för barn och lärare


nödvändigt eller inte?

Syftet med det här arbetet var att undersöka hur lärare på två förskolor och fyra skolor, upp till år tre samt utbildad talpedagog (bedriver undervisning i röst- och talvård, särskilt i grundskolan) och logoped (sjukvårdens legitimerade röst-, tal-, språk- och sväljningsterapeuter), ser på barns användning av sina röster. Vi har undersökt om det finns behov av röstvård för barnen och om det finns faktorer, främst ljudnivån i barnens arbetsmiljö som påverkar hur barnen använder sina röster. Syftet var också att ta reda på hur lärare ser på sina egna röster och röstanvändning. Vi har använt oss av både kvalitativa och kvantitativa undersökningar. Resultatet vi kom fram till var att det är inte särskilt vanligt att barn i förskolan och skolan har röstproblem, således verkar inte behovet av röstvård för barn vara speciellt stort. Däremot har flertalet lärare problem med sina röster och många önskar röstvård. Ljudnivån är en viktig faktor när det gäller röstanvändning, ju högre ljudnivå desto större ansträngning av rösten.

Författare

Emma Genberg Sara Matti Lina Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..