Sök:

Robertsons Charkuteri

Om konsumenters köpbeslut av charkuteriprodukter påverkas av tillskriven varumärkesimage


I dagens samhälle ökar varumärken i betydelse vilket innebär ett ökat behov för företag att ha kunskap om vilken image konsumenter tillskriver deras varumärke. Varumärkesmedvetenhet och köpbeslut är teoretiska områden inom konsumentbeteende som tidigare studerats utförligt. Dock har det saknats studier kring hur varumärkesimage påverkar konsumenters köpbeslut inom livsmedelsbranschen.Köttkonsumtionen i Sverige har ökat under senare år och charkuteriprodukter ses som väsentliga livsmedelsvaror att ha hemma. För att skapa konkurrenskraft på marknaden är det viktigt för företag inom charkuteribranschen att tillhandahålla vetskap om den image konsumenter tillskriver deras varumärke. Det lokala Örebroföretaget Robertsons Charkuteri AB har idag inte en klar bild över vilka som utgör deras kundgrupp och har under de senaste åren känt av en ökad konkurrens och efterfrågade därför en marknadsundersökning gällande hur varumärkesmedvetenheten ser ut bland invånarna i Örebro stad samt vilken image de tillskriver varumärket. Varumärkesmedvetenhet och image kom därför att studeras samt sannolikheten för att varumärkesimage påverkar köpbeslut. Detta genomfördes med hjälp av en enkätundersökning där 200 respondenter i Örebro stad deltog.Studien visar att Robertsons Charkuteri AB har en hög medvetenhet bland Örebro stads invånare och att de tillskrivs imagen kvalitet och svenskt kött. Dessa associationer visar sig vara av betydelse för konsumenter vid köpbeslutet av charkuteriprodukter. Det framkommer även att varumärkesimage påverkar konsumenters köpbeslut, vilket tillför vetskap inom ämnesområdet konsumentbeteende.

Författare

Cecilia Sternö Emilia Swanström Forsberg Ann-Sofi Magnusson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..