Sök:

Revisorers profesionella agerande

I enlighet med professionens etiska värderingar


Titel: Revisorers professionella agerande- I enlighet med professionens etiska värderingarBakgrund och problem: Revisorer är medlemmar av en profession, vilket ställer särskilda krav på dem att agera professionellt och i enlighet med professionens etiska värderingar. Professioner är viktiga för samhällets välbefinnande och samhället måste ha ett förtroende för professioner och dess medlemmar för att det samhällsekonomiska systemet ska fungera väl. På senare år har dock förtroendet för revisorer börjat ifrågasättas, vilket till stor del beror på de företagsskandaler som ägt rum. Många gånger har revisorer agerat på ett sätt som inte är förenligt med professionens etiska värderingar. Vad är det då som påverkar revisorers professionella agerande i olika situationer? Och går det att förklara revisorers professionella agerande?Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera faktorer som kan förstärka eller försvaga revisorers professionella agerande.Metod: Vi har använt oss av ett deduktivt tillvägagångssätt i vår studie, där tidigare forskning fått ett stort utrymme. Studien har baserats på en kvantitativ undersökningsmetod och det empiriska materialet för studien har samlats in genom tillämpning av en tvärsnittsdesign i form av webb- enkäter. Urvalet för studien har baserats på den totala populationen av auktoriserade och godkända revisorer i Sverige.Resultat: Av de faktorer som undersökts i syfte att kunna förklara revisorers professionella agerande uppnåddes det starkaste sambandet mellan att umgås privat med klienter och ett oprofessionellt agerande. Signifikanta samband visades även mellan att vara kvinna och professionellt agerande samt mellan att uppleva att arbetet innebär svåra ställningstaganden och oprofessionellt agerande. Vi kan vidare konstatera att den sociala identitetsteorin, och därmed revisorers relationer och socialisering, kan förklara en stor del av det professionella agerandet.

Författare

Christina Bob Angelika Klasson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..