Sök:

Revisorers informationsinsamling

fallstudie av tre stora respektive tre små revisionsbyråer


Informationsinsamlingen har stor betydelse för att revisorer ska kunna skapa sig en bild av ett företag. I denna information ingår förutom ekonomisk information, hur klientföretagets organisation är uppbyggd, hur marknaden fungerar samt vilken konkurrenssituation som råder. Faktorer som klientens bransch, storlek, ålder samt konkurrensen i revisionsbranschen borde kunna påverka vilken information revisorer samlar in. Syftet med denna uppsats var att se om finns några skillnader vid informations- insamlandet mellan stora respektive små revisionsbyråer och i sådana fall varför eller varför inte. Teorier som beaktas behandlar information och olika situationsfaktorer. Insamlingen av data har skett genom fallstudie i tre stora respektive tre små revisionsbyråer. Personliga intervjuer gjordes med en revisor från varje byrå. Undersökningen har visat att de stora byråerna samlar in mer information i samband med bakgrundsundersökningen samt att de i större grad samlar in information från oberoende källor. En annan skillnad är att de stora byråerna hämtar in mer hård information till följd av att klienterna storleksmässigt är större än de små byråernas klienter är. Antalet besök ute hos klienterna varierar mellan byråerna, även detta beror på byråernas skillnader i storleken på klienter. Konkurrensen verkar påverka byråerna olika beroende på storlek.

Författare

Pernilla Martinsson Caroline Mattila

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..