Sök:

Restaurangpersonalens uppfattningar om ostronkonsumtion - En kvalitativ studie på fem restauranger i Göteborg


Den svenska importen av ostron har ökat explosionsartat under en femårsperiod. Från 34 ton år2002 till 325 ton år 2007, en ökning på över 900 procent, vilket kan tyda på att det råder enostrontrend i Sverige. Trots att tidigare studier visat på ett antal faktorer som påverkarkonsumtionen av ostron är dessa till största del inriktade på konsumtion i hemmamiljö. Hurkonsumtionen ser ut på restaurang och framförallt hur den huvudsakliga målgruppen i dennamiljö ser ut är ämnen som berörs väldigt lite.Syftet med studien var att, med hjälp av en kvalitativ metod, undersöka hur ostronkonsumtionenser ut på ett antal restauranger i Göteborg. För att genomföra undersökningen använde vi oss avkvalitativa intervjuer. I arbetet med studien genomfördes även en förundersökning som legat tillgrund för utformningen av de kvalitativa intervjuerna.Anledningen till att restaurangerna serverar ostron grundar sig i ett antal faktorer. De som främstnämns är att ostron förknippas med lyx och flärd samt att det i flera fall anses vara en självklarhetatt ha ostron på menyn då de benämns som en ?klassiker?. Konsumtionen av ostron pårestaurangerna ser ganska lika ut. Restauranggäster föredrar sina ostron naturella med tillbehörsom citron och scharlottenlöksvinigrette. I den mån möjlighet finns väljer man att konsumerasvenska framför importerade ostron.Överlag varierar bilden av den typiska ostrongästen. I Studien kunde dock ett antal dominerandefaktor urskiljas. Dessa var ålder, kön, ekonomi och geografi där gästens bakgrund påverkadekonsumtionen. Ett exempel på den typiska gästen, enligt dessa faktorer, är en äldre man med godekonomi som är bosatt i en större stad.

Författare

Patrik Björklund Daniel Persson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..