Sök:

Resandeströmmar

En fallstudie av regionaltågstrafiken inom de svenska storstadsregionerna


Resandeströmmar avser flöden av människor som valt att transporteras via någon typ av färdmedel. Resandeströmmar kan avse bil-, tåg-, buss-, båt-, flyg- och till och med gång- och cykelresenärer. I föreliggande arbete har resandeströmmar gällande regionaltågstrafik inom de svenska storstadsregionerna behandlats. Syftet med arbetet är att identifiera vilka faktorer som driver utvecklingen av resandeströmmar inom de svenska storstadsregionerna. Genom sådan förståelse skapas möjligheter att i tidigt skede urskilja hur resandeströmmar väntas utvecklas. Där resandeströmmar väntas ha en stark utveckling skapas möjligheter för etablering av kommersiell verksamhet. Följden blir att insikten i vad som driver utvecklingen av resandeströmmar är av strategisk betydelse för företag verksamma inom branschen för järnvägsrelaterade varor och tjänster. Arbetet har utgått från teori, studier och intervjuer gällande faktorer som påverkar utvecklingen av resandeströmmar. Faktorerna har sedan sammanställts till ett ramverk innefattande både faktorerna och deras bedömda påverkan på resandeströmmar. Ramverket har sedan legat till grund för informations-sammanställningen över respektive region. Genom att jämföra faktorerna mellan de olika regionerna har regionerna bedömts utifrån deras relativa förutsättningar för utveckling av resandeströmmar. Genom att faktorerna har bedömts utifrån relativa mått blir följden att arbetet möjliggör bedömning av regionerna relativt varandra. Att en region anses ha sämre förutsättningar än en annan region behöver därför inte betyda att regionen har dåliga förutsättningar för resandeströmmar. De bedömda förutsättningarna har sedan jämförts med resandeprognoser över de olika regionerna. En sådan jämförelse har möjliggjort dels en verifiering av det sammanställda ramverket men även en möjlighet att bedöma trovärdigheten i de prognoserna för resandeströmmarnas utveckling i de olika regionerna.Arbetet är baserat på både teori, studier och intervjuer. För att identifiera lämpliga källor har samtal och intervjuer förts med olika experter inom området. För att bedöma de olika faktorernas inverkan på resandeströmmar har utgångspunkten varit antaganden baserade på arbetets teoretiska och informativa underlag. Antagandena kan ifrågasättas och bör finnas i åtanke vid tolkning av arbetets resultat. För att hantera problematiken har arbetets slutsats endast omfattat de faktorer som kan anses ha den största inverkan på utvecklingen av resandeströmmarna inom respektive region. Slutsatsen omfattar inte samtliga faktorers inverkan på utvecklingen. En sådan slutsats skulle innefatta för stor osäkerhet.Utvecklingen av resandeströmmar påverkas av tre övergripande faktorer; (1) Resebehov, (2) Resenärens färdmedelsval och (3) Trafikutbudet. Faktorerna är beroende av varandra och utesluts en faktor uppstår inte heller resandeströmmar. Resebehovet påverkas av regionens urbana struktur. Desto större gleshet desto större är behovet av transporter. Vidare påverkar utvecklingen av lokala arbetsmarknader människors resebehov. Desto större geografiska lokala arbetsmarknader desto större är människors resebehov. Resebehovet påverkas även av befolknings- och sysselsättningsutveckling. Resenärens färdmedelsval påverkas av kön, bilinnehav samt restid och kostnad. Gällande kön har män en större benägenhet att använda bil oavsett inkomst ochtidsrestriktioner. Bilinnehavet påverkar genom att ägandet av bil medför att resenären har ett alternativ till kollektivtrafiken vilket i sig medför en barriär för utvecklandet av resandeströmmar på järnväg. Resenärens prioriteringar av restid och kostnad beror på inkomst, resans syfte och tidsrestriktioner. Trafikutbudet är den faktor med störst inverkan på utvecklingen av resandeströmmar. Trafikutbudet kan bidra till ny generering av trafik genom att möjliggöra transporter mellan olika orter inom rimliga restider, med tillräcklig turtäthet och med bra regularitet. Vidare kan ett attraktivt trafikutbud medföra omfördelning av resenärer. Trafikutbudet kan också försvåra trafikutvecklingen genom att vara en begränsande faktor.Gällande storstadsregionerna har samtliga regioner en stark prognostiserad utveckling av resandeströmmarna. Regionaltågstrafiken inom Stockholm-Mälardalsregionen förväntas öka med nära 50 % fram till och med år 2020. Förutsättningarna för utvecklingen kommer att påverkas av skapandet av ett bättre trafikutbud i form av högre turtäthet och fler stationsstopp. Planerna finns och det nya regionaltågssystemet förväntas driftsättas år 2017. Gällande Västra Götalandsregionen förväntas ha en tillväxt på nära 40 % fram till år 2020. Tillväxten kommer främst att domineras av en omfördelning av befintlig buss- och biltrafik till att istället utgöra tågtrafik. Den region med störst tillväxt utgörs av Skåneregionen som väntas ha en tillväxt på över 100 % fram till och med år 2020. Tillväxten kommer främst att drivas av integrationen av Öresundsregionen samt tillgången på trafikkapacitet.

Författare

Oskar Stenström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.