Sök:

Resande seniorer på nätet


Denna uppsats har syftat till att go?ra en kartla?ggning o?ver hur personer o?ver 55 a?r anva?nder digitala kanaler info?r resor samt deras a?sikter kring denna anva?ndning. Genom en fallstudie av Kulturresor Europa har studien fa?tt ett producentperspektiv som kan relateras till kartla?ggningen av a?ldersgruppen. Fo?r att genomfo?ra detta har en kvantitativ enka?tunderso?kning legat till grund. Denna enka?t har distribuerats via olika digitala kanaler pa? internet. Dessa olika kanaler har haft som gemensam na?mnare att de varit riktade mot reseintresserade personer vilket gjort att svaren fo?rmodligen blivit mer relevanta fo?r studien. Vidare har det a?ven genomfo?rts en intervju med Kulturresor Europa fo?r att fa? en insikt i hur de arbetar mot a?ldersgruppen i deras dagliga arbete. En litteraturstudie har a?ven blivit gjord fo?r att skapa en teoretisk referensram fo?r studien. Denna referensram a?r uppdelad i tva? delar varav den fo?rsta inneha?ller teorier om marknadsfo?ring. Ha?r presenteras bland annat teorier kring relationsmarknadsfo?ring och sociala medier som ett verktyg fo?r detta. Den andra delen har fokus pa? ma?lgruppen och presenterar teorier och statistik kring svenskar och a?ldre pa? internet, seniorer som turister och olika kategoriseringar av turister och teknikanva?ndare. En analys kring hur dessa teorier kan kopplas till kartla?ggningen av a?ldersgruppen och Kulturresor Europas arbetssa?tt har sedan gjorts fo?r att svara pa? studiens syfte. I arbetet med denna uppsats har det tydliggjorts att denna a?ldersgrupp anva?nder sig av internet i ho?g grad och pa? sociala medier a?r det framfo?rallt pa? Facebook som de a?terfinns. De a?r o?verlag trygga med att boka och so?ka information om resor pa? internet men de tar ga?rna hja?lp av en familjemedlem eller va?n vid sja?lva bokningen. En viss tendens till att ma?lgruppen anva?nder sociala medier i sto?rre utstra?ckning som ett kommunikationsverktyg a?n vad som tidigare forskning visat har a?ven identifierats. Uto?ver detta verkar det som att ma?lgruppen i vissa anseenden anser sig resa mer sja?lvsta?ndigt a?n vad de kanske go?r. Denna information kan anva?ndas av Kulturresor Europa fo?r att erbjuda mer flexibla alternativ pa? paketresan som ger ka?nslan av ett mer sja?lvsta?ndigt val. Fo?r vidare forskning rekommenderas bland annat en mer djupga?ende studie med en kvalitativ ansats fo?r att fa? reda pa? varfo?r ma?lgruppen ta?nker och agerar sa? som den go?r. 

Författare

Adam Jakobsson Pontus Lindberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..