Reparationer i AKK-samtal med Tellusdator
En samtalsanalytisk fallstudie om hur ett barn löser kommunikativa problem i interaktion med sin omgivning
Augmentative and alternative communication (AAC)Conversation analysis (CA)InteractionComputer based communication aid (Tellus)MultimodalityRepairAlternativ och kompletterande kommunikation (AKK)Samtalsanalys (CA)InteraktionDatorbaserat kommunikationshjälpmedel (Tellus)MultimodalitetReparationer
Huvudsyftet med denna studie är att beskriva hur ett barn, som använder ett datorbaserat grafiskt kommunikationshjälpmedel (Tellus), med hjälp av reparationer löser lokala kommunikativa problem i samarbete med människor i sin omgivning. Barnet har videofilmats i vardagliga naturligt förekommande aktiviteter ? skola och hem. Som analysmetod har Conversation Analysis (CA) använts. Resultaten visar att reparationer är en typ av resurser för deltagarna att, bland annat, skapa samförstånd genom att förtydliga oklarheter och missförstånd i samtalet. Reparationssekvenserna är ofta långa, och leder till inskottssekvenser i samtalet, men har en viktig interaktionell betydelse för att uppnå samförstånd. Analysen visar även att kommunikation med datorbaserad AKK är multimodal, trots att datorn är barnets primära kommunikationshjälpmedel. Exempelvis används tecken, gester och ljud för att markera fel och för att visa upp känslor. Aktiviteten och datorns placering påverkar också interaktionen. I skolan används datorn oftare som en traditionell kommunikationskarta. Detta beror till stor del på att samtalspartnern sitter på ett sådant sätt att det barnet gör med datorn blir synligt för båda. Forskning som belyser reparationer i denna typ av AKK-samtal saknas. Denna studie kommer förhoppningsvis att skapa intresse för fortsatt forskning som, med ett interaktionellt synsätt, identifierar och beskriver fungerande kommunikativa praktiker i AKK-samtal.